Czym transportuje się kruszywa?
Transport kruszyw reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ładunki sypkie, do których zaliczane są kruszywa, mogą być przewożone wyłącznie w szczelnej skrzyni ładunkowej zabezpieczonej zasłonami, które zapobiegają przed spadaniem ładunku na drogę, co może wpływać na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Przy transporcie kruszyw obowiązują te same wymogi co przy transporcie innych materiałów, a więc zabronione jest przekraczania dopuszczalnej masy ładunkowej, a osie pojazdu nie mogą być nadmiernie obciążone. Kluczowe jest zatem równomierne rozłożenie kruszywa po całej skrzyni ładunkowej, co przekłada się na równomierne obciążenie osi pojazdu.
Wbrew pozorom kruszywa są trudne w transporcie, ponieważ są to materiały sypkie, a ich poszczególne frakcje są lekkie. Nieodpowiednio zabezpieczone kruszywo może wysypywać się na drogę, powodując straty materialne lub zagrożenie dla innych kierowców. Rozsypujący się piasek płukany może ograniczać widoczność lub wpływać na przyczepność kół do nawierzchni.
Pojazdy do przewozu kruszyw
Kruszywa budowlane to materiały o dość dużym tonażu, dlatego muszą być przewożone pojazdami o odpowiedniej ładowności. Kruszywa przewożone są najczęściej ciągnikami siodłowymi wyposażonymi w pojemne naczepy wywrotki lub skrzynie ładunkowe. Do transportu niewielkich ilości piasku i żwiru używa się pojazdów trzyosiowych o ładowności maksymalnie kilkunastu ton. Większe ładunki przewożone są pojazdami czteroosiowymi, które mogą przetransportować nawet 20 ton kruszyw. Większa ładowność oznacza niższe koszty transportu, ponieważ jednorazowo można przewieść większe ilości materiału. Samochody mogą mieć napęd na 2, 3 lub 4 osie, co ułatwia manewrowanie w trudnym terenie i jest niezwykle ważne, jeśli kruszywo trzeba dostarczyć na przykład na plac budowy.