Zastosowanie wypełniaczy w mieszankach bitumicznych
Drogi są jednym z najistotniejszych elementów infrastruktury, a ich jakość i trwałość jest w dużym stopniu uzależniona nie tylko od technologii budowy danego odcinka, lecz również od zastosowanego materiału. Będzie to przesądzało zarówno o poziomie bezpieczeństwa, jak i kosztach utrzymania, ponieważ wpłynie na szybkość zużycia oraz częstotliwość niezbędnych prac naprawczych. Szczególne znaczenie przy komponowaniu odpowiedniej mieszanki asfaltowej ma rodzaj użytego kruszywa drogowego oraz pozostałych składników nawierzchni. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Czym są mieszanki bitumiczne?
Nawierzchnia większości dróg i ulic powstaje z materiału potocznie nazywanego asfaltem, który jednak w rzeczywistości jest mieszanką mineralno-asfaltową (MMA). Składa się ona ze specjalnie dobieranego kruszywa, które będzie podatne na zagęszczanie i wykaże wysoką wytrzymałość na obciążenia oraz spoiwa, którym w tym przypadku jest asfalt. Pełni on funkcję lepiszcza łączącego kruszywo, a także wypełnia wolne przestrzenie między jego drobinami. Poza tymi dwoma składnikami do powstania MMA niezbędne są wypełniacze i dodatki. Rolę wypełniaczy zwykle odgrywa kruszywo o niewielkim uziarnieniu – na ogół będzie ono mniejsze niż 0,063 mm, a jego zadaniem jest wpływanie na właściwości gotowego materiału oraz wykonanej z niego nawierzchni. Najczęściej używanymi wypełniaczami w MMA jest mączka wapienna oraz wapno hydratyzowane.
Co trzeba wiedzieć o wypełniaczach w MMA?
Wypełniacze w różnych proporcjach trafiają do MMA przeznaczonej do wykonania różnych warstw drogi – podbudowy, warstw wiążących oraz warstwy ścieralnej. Ich najważniejszą cechą jest wpływ wywierany na spójność ziaren kruszywa i lepiszcza bitumicznego. Dzięki zastosowaniu wypełniacza można poprawić wytrzymałość nawierzchni na działanie wody i mrozu. Dobrze przygotowany wypełniacz zwiększa odporność na deformacje plastyczne, a więc koleinowanie, a ponadto spowalnia procesy starzenia i podwyższa odporność na spękania niskotemperaturowe.