Zapraszamy do lektury!
Krzywa uziarnienia w doborze składu mieszanki betonowej
W budownictwie wykorzystuje się wiele rozmaitych materiałów, jednak używanym najczęściej okazuje się beton, który służy przede wszystkim do wykonywania elementów odpowiedzialnych za przenoszenie obciążeń wynikających z masy konstrukcji. Uzyskanie mieszanki betonowej o optymalnym składzie wymaga wykorzystania odpowiedniego kruszywa. Przekonajmy się, jakie znaczenie w jego tworzeniu ma tzw. krzywa uziarnienia.
Jak ocenić ilość potrzebnych kamieni do ogrodzenia gabionowego?
Ogrodzenia gabionowe składają się z koszy stalowych wypełnionych kamieniem. Kosze ustawia się na słupach stabilizujących wmurowanych w podłoże, a więc nie ma konieczności wykonywania fundamentu. Do wypełnienia koszy można zastosować kamienie o różnym uziarnieniu – mogą to być kruszywa frakcji od 60 do 170 mm, aczkolwiek wiele zależy do wielkości oczek w siatce. Decydując się na większe frakcje, warto dodać nieco mniejszych kamieni, które szczelnie wypełnią przestrzeń.
Znaczenie frakcji kruszywa w praktyce
Materiały budowlane muszą mieć charakterystykę ściśle dostosowaną do planowanego sposobu ich wykorzystania, dlatego różne ich rodzaje dobiera się na bazie rozmaitych parametrów. Kruszywa naturalne są oferowane w podziale na różne frakcje i stanowią one podstawę dla ich wyboru w zdecydowanej większości przypadków. Przekonaj się, czym jest frakcja kruszywa i sprawdź, dlaczego ma tak duże znaczenie.
Poznaj rodzaje kruszywa drogowego
Kruszywa drogowe są zaliczane do kategorii kruszyw budowlanych wykorzystywanych do budowy dróg i mostów oraz wznoszenia budynków. Kruszywa występują w różnych frakcjach i różnią się pod względem właściwości. Zasadniczo jest to materiał sypki pochodzenia naturalnego oraz przetworzony odpad mineralny, jaki powstaje w wyniku procesów wydobywczych i produkcyjnych.
Czym właściwie jest pospółka?
Wśród podstawowych materiałów budowlanych największe znaczenie odgrywają kruszywa, które są niezbędne zarówno do uzyskania betonu oraz wielu rodzajów zapraw, jak i prowadzenia robót mających na celu ulepszenie podłoża i zwiększenie jego nośności, a także wykonanie konstrukcji ziemnych czy przygotowanie drenaży i odwodnień. Między różnymi rodzajami kruszyw koniecznych w przypadku wznoszenia rozmaitych obiektów kubaturowych, a także sporej liczby projektów z obszaru budownictwa liniowego, zwłaszcza infrastruktury przesyłowej na szczególną uwagę zasługuje pospółka piaskowo-żwirowa. Przekonajmy się, czym jest pospółka i sprawdźmy, w jakich zastosowaniach się z niej korzysta.
Czym jest piasek płukany?
Piasek to surowiec szeroko wykorzystywany w przemyśle budowlanym. Bez niego niemożliwe byłoby wykonanie tynków, podsypek, wylewek, a także betonów. Oprócz tego stosuje się go podczas tworzenia dróg. Warto jednak zaznaczyć, że nie może być to przypadkowy produkt — do tych zastosowań najlepszy jest piasek siany na mokro. Co go wyróżnia? Jak znaleźć surowiec wysokiej jakości?
Jak przygotować nawierzchnię pod kostkę brukową?
Podbudowa pod kostkę z kruszyw decyduje o trwałości nawierzchni – jest to warstwa, która odpowiada za równomierne przenoszenie obciążeń do gruntu rodzimego oraz chroni przed przemarzaniem. Podbudowa musi być równa i mieć odpowiednie nachylenie. Błędy wykonawcze na etapie przygotowywania nawierzchni pod kostkę będą skutkować powstawaniem kolein i klawiszowaniem, czyli zapadaniem się niektórych fragmentów.
Czym transportuje się kruszywa?
Transport kruszyw reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ładunki sypkie, do których zaliczane są kruszywa, mogą być przewożone wyłącznie w szczelnej skrzyni ładunkowej zabezpieczonej zasłonami, które zapobiegają przed spadaniem ładunku na drogę, co może wpływać na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Przy transporcie kruszyw obowiązują te same wymogi co przy transporcie innych materiałów, a więc zabronione jest przekraczania dopuszczalnej masy ładunkowej, a osie pojazdu nie mogą być nadmiernie obciążone. Kluczowe jest zatem równomierne rozłożenie kruszywa po całej skrzyni ładunkowej, co przekłada się na równomierne obciążenie osi pojazdu.